Aineistot, tilastotiede ja päätöksenteko

Seminaari pidetään 20.10.2022 Tieteiden talolla Helsingin Kruunuhaassa. Ilmoittaudu rekisteröitymislomakkeella: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScowpgpTyw35DYMwdvlWUhBIm0icQ4FwluWBBHpdnoI-yGRRA/viewform?usp=sf_link.

Aika: torstai 20.10.2022, klo 14:00 – 17.00.
Paikka: Tieteiden talo, Kirkkokatu 6, Helsinki, sali 401.
Ilmoittautuminen: lomakkeen kautta (linkki).
Pyydämme ilmoittautumaan tapahtumaan 14.10. mennessä. Ilmoittautuneille on kahvitarjoilu.

Seminaarin kuvaus

Pohjoismaiset tietojärjestelmät tarjoavat tukevan perustan yhteiskunnalliselle päätöksenteolle. Suomessa väestörekisteri, terveydenhuollon tietokannat ja metsien systemaattiset inventoinnit ovat esimerkkejä. Kukin on alallaan huomattavan laadukas, jos niitä verrataan esimerkiksi anglosaksisten maiden tai Keski-Euroopan vastaaviin.

Tästä vahvasta tietopohjasta huolimatta on hämmentävää, että monista julkisen debatin kohteista ei tunnu löytyvään yksimielisyyttä, ei sen enempää niiden nykytilasta kuin muutostrendeistäkään.

Seminaarissa tarkastellaan tätä yleistä problematiikkaa esimerkkien valossa. Mikä selittää sitä, että emme ymmärrä syntyvyyden suuria vaihteluita? Miksi onnellisen kansamme nuorten väitetään olevan yhä pahoinvoivampia? Ovatko metsämme muuttumassa monokulttuurisiksi hiilidioksipäästöjen lähteiksi? Voidaanko näihin ilmiöihin vaikuttaa? Kuinka uskottavaa on, että vaikutusyritykset oikeasti toimivat? Mikä on median rooli?

Yhteistä ongelmille on se, että niissä joudutaan pohtimaan vaikutussuhteita tilanteissa, joissa kokeellinen tiedonkeruu ei ole helppoa tai edes mielekästä. Yhteiskunnallisten päätösten todelliset vaikutukset ilmenevät vasta vuosien jälkeen. Toisaalta uutta dataa kertyy erilaisiin tietojärjestelmiin ennennäkemätöntä vauhtia, mutta se voi olla peräisin lähteistä, joiden edustavuutta on vaikea arvioida. Miten tilastotiede voi tässä tilanteessa tukea päätöksentekoa? Vastaako nykyinen tilastotieteen alan koulutus näihin tarpeisiin?

klo 14.00 - 15.10

• Pekka Pere, pj., Suomen tilastoseura - Tilaisuuden avaus
  • Juha Alho, emeritusprof., Helsingin yliopisto - Syntyvyyttä on hankala mallintaa
  • Mervi Eerola, emeritaprof., Turun yliopisto - Nuorten pahoinvointi - kuka vastaa?

Kahvitauko (30 min)

klo 15.40 - 17.00

• Annika Kangas, tutkimusprof., Luonnonvarakeskus - Huono metsäuutinen on paras metsäuutinen
  • Juha Karvanen, prof., Jyväskylän yliopisto – Kommenttipuheenvuoro