Tilastolukutaito

Otto A. Malmin rahaston, Liikesivistysrahaston, Palkansaajasäätiön sekä Oikeusministeriön myöntämän valtionavustuksen tuella kehitämme International Statistical Literacy -projektia (ISLP) tilastojen luku- ja käyttötaidon parissa. Projektin yhteyshenkilönä toimivat Reija Helenius (reija.helenius (at) stat.fi) ja Elisa Falck (elisa.falck (at) helsinki.fi). Lisätietoa projektista löytyy myös sen verkkosivuilta osoitteesta https://iase-web.org/islp/.

International Statistical Literacy Projectin logo

ISLP (eli International Statistical Literacy Project), kansainvälisen tilastollisen luku- ja käyttötaidon edistämisprojekti, on osa ISI:a (International Statistical Institute) ja sen alajaostoa IASE:a (International Association for Statistical Education). ISLP-projektin toimintaan osallistutaan kaikista maanosista ja sillä on 163 maavastaavaa. Toiminta perustuu pitkälti vapaaehtoistoimintaan yhteistyössä yhdistysten, yliopistojen, tutkimuslaitosten, tilastovirastojen ja oppilaitosten kanssa. Projektin tavoitteena on edistää tilastojen luku- ja käyttötaitoa kaikilla elämän osa-alueilla. Erityisessä keskiössä ovat nuoret ja lapset. Tilastojen luku- ja käyttötaidolla edistetään demokraattista yhteiskuntaa, jossa niin kansalaiset kuin päättäjätkin perustavat päätöksensä tietoon, ei olettamuksiin.

International Statistical Literacy Project (aiemmin World Numeracy Project) perustettiin vuonna 1994 ISI:n alaisuuteen tehtävänään kvantitatiivisten taitojen edistäminen. Vuodesta 2010 projektia on johdettu Suomesta käsin. Projekti tuo omalta osaltaan suomalaista osaamista esille niin projektin kuin sen sidosryhmien, kuten Suomen kouluverkoston kautta. Suomen vetämällä kaudella on muodostettu maailmanlaajuinen maavastaavaverkosto, uudistettu web-sivusto, käynnistetty posterikilpailut, toimitettu uutislehteä ja tuotu aktiivisesti esille tilastojen luku- ja käyttötaidon edistämisen merkitystä niin konferenssiesitelmien kuin artikkelien muodossa sekä Suomessa että kansainvälisessä yhteisössä.

Tällä hetkellä projektin johtotiimiin kuuluvat seuraavat henkilöt:

• ISLP Director, kehittämispäällikkö Reija Helenius, Tilastokeskus (Suomi)
  • Deputy ISLP Director Prof. Pedro Campos, The University of Porto (Portugali)
  • Deputy ISLP Director Dr. Steve MacFeely, UNCTAD (Irlanti)
  • Deputy ISLP Director Prof. Adriana D’Amelio, Universidad Nacional de Cuyo (Argentiina)
  • Deputy ISLP Director Prof. Saleha Naghmi Habibullah, Kinnaird College for Women (Pakistan)
  • Deputy ISLP Director Prof. Irena Ograjenšek, University of Ljubljana (Slovenia)

Projektin johtotiimi työskentelee pääosin vapaaehtoistoiminnan periaattein — halusta edistää tärkeäksi koettua asiaa. ISLP-projektin toimintaa Suomessa edistävät Suomen Tilastoseura ry ja Tilastokeskus.

Tukijat

Suomen kansallinen tilastojulistekilpailu 2024-2025 on osa Oikeusministeriön Talous tutuksi -hanketta.

Projektin tukijoita sen toiminnan aikana ovat olleet Kansan sivistysrahasto, ​Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Olvi-säätiö, Palkansaajasäätiö, Liikesivistysrahasto, Otto A. Malmin säätiö, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö, Nordea, Nokia ja SAS. Kansainvälisiä tukijoita ovat olleet JMP/SAS sekä ISI Tokyo Memorial Fund.

Viime vuosien aikana projektin toiminta on saanut siivet alleen ja verkoston usko yhteiseen kehittämiseen, yhteistyöhön ja osaamisen jakamiseen on vahva. Projekti ja sen toiminta on noussut näkyvästi esiin kansainvälisessä tilastoyhteisössä ja myös Suomessa erityisesti oppilaitosten keskuudessa.

Talousosaaminen logo

Uutiskirjeet